دیه چیست؟
نوشته شده توسط : ریحانه

دیه چیست؟

 

 

دیه یکی از اقدامات قانونگذار برای حمایت از حقوق قربانی جرم است که مقدار مشخصی است که از بزهکار گرفته می شود و به فرد آسیب دیده داده می شود ، یا در صورت مرگ فرد آسیب دیده به شخص مجرم. بازماندگان به او حقوق می دهند.

 

 

میزان و میزان دیه فرد هر سال توسط دادگستری اعلام می شود و در صورت جراحات و صدمات جسمی غیر از مرگ ، میزان دیه توسط دادگاه با کمک قوانین مربوطه و کمک پزشکی قانونی تعیین می شود.

 

 

 

نرخ دیه در سال 1400

 

 

میزان و مبلغ دیه کامل افراد هر سال با سال قبل متفاوت است ، زیرا تورم در کشور نیز مستلزم تعیین نرخ دیه معینی در هر سال است که فقط برای همان سال قابل اجرا است و 1400 دیه یک استثنا در این قانون. در این راستا نرخ دیه طبق نظر کارشناسان و با توجه به درصد تورمی که سال گذشته توسط بانک مرکزی اعلام شده تعیین می شود و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد که توسط رئیس قوه قضائیه در دسترس عموم قرار می گیرد. . می دهد

 

 

طبق بررسی های انجام شده ، قیمت دیه در سال 1400 ، چهارصد و هشتاد میلیون تومان در ماه غیر حرام و در یک سری ماه های خاص که قمری هستند ، این دیه باید یک سوم افزایش یابد که 640 میلیون تومان است. و آن ماههایی که ماههای حرام خوانده می شوند (محرم ، ذی القعده ، ذی الحجه و رجب) است.

 

 

مهلت پرداخت دیه در قانون

 

 

مهلت پرداخت دیه به نوع جرم بستگی دارد. به عنوان مثال ، مهلت پرداخت دیه در جرایم عمدی ظرف یک سال قمری است.

 

 

جرایم عمدی هر نوع جرمی است که با قصد و قصد انجام شده باشد و شامل ضرب و شتم تا قتل است.

 

 

در جرایم شبه عمدی ، مهلت پرداخت دیه دو سال قمری است. البته فقه این است که در نیمه اول سال و در سال دوم بقیه پرداخت می شود.

 

 

سرانجام ، آخرین مهلت پرداخت دیه در خطای خالص سه سال است و اگرچه مجرم سه سال زمان پرداخت دارد ، اما فقه به گونه ای است که مجرم باید هر سال یک سوم آن را پرداخت کند.

 

 

قتل یک اشتباه محض قتل است که فرد قصدی نداشته و عمل مجرم معمولاً مهلک نبوده است ، یا اگر چنین بود قربانی به نوعی مقصر بوده است ، به عنوان مثال مجرم قصد شکار در جنگل را دارد و حیوانی را می بیند با تیر خود در حال حرکت است او می زند و می فهمد که او یک انسان بوده است. چنین قتلی اشتباه است.

 

 

طرفین در مورد مهلت پرداخت توافق می کنند

 

 

ممکن است طرفین در مورد زمان پرداخت دیه به توافق برسند ، اما اصل بر این است که اگر در این مورد به توافق نرسند ، دیه باید ظرف یک سال از صدور حکم نهایی پرداخت شود.

 

 

حال اگر افراد برای پرداخت دیه مدت چند سال در نظر گرفته باشند ، متخلف موظف است هر سال دیه را براساس نرخ دیه در همان سال پرداخت کند. بنابراین دادگاه معمولاً در صورت سفارش اقساط ، مبلغ اقساط را به عنوان درصدی از دیه تعیین می کند. حداکثر تا دیه در هر سال که تغییر کند ، فرد درصدی از دیه همان سال را پرداخت می کند.

 

 

مسلماً در صورت توافق طرفین دعوا در مورد مبلغ مشخصی ، این موضوعات مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

 

 

تأثیر اثبات ربا در حکم دیه

 

 

دیه حق مالی است که در صورت درخواست باید پرداخت شود ، اگرچه ممکن است مانند هر بدهی (بدهی) دیگر ، بدهکار بتواند با اثبات عدم توانایی مالی برای پرداخت دیه ، ربا را مطالبه کند ، در صورت موافقت دادگاه با قادر به انجام این کار باشد ، پرداخت دیه یک باره از بین می رود یا دادگاه حکم به اقساط آن می دهد و در این مورد رضایت شخص ورشکسته (شخصی که قادر به پرداخت بدهی نیست) و شخص ورشکسته ( شخصی که علیه وی ارتکاب جرم شده باشد) لازم نیست.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 3
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: